Elementy turbin:
- kadłuby,
- korpusy zaworów,
- obejmy tarcz kierowniczych.
Geneza problemu:
Po przepracowaniu ca 150.000 godzin kadłuby staliwne turbin wykazują uszkodzenia:
- pęknięcia powierzchniowe o głębokościach wymagających naprawy przez spawanie,
- nadmierne deformacje,
- zmiany strukturalne prowadzące przede wszystkim do obniżenia plastyczność.
Postępowanie tradycyjne:
- usuwanie pęknięć bez napawania,
- usuwanie pęknięć z napawaniem,
- korygowanie deformacji na drodze obróbki mechanicznej,
lub
- wymiana elementu na nowy.
Postępowanie alternatywne - rewitalizacja wg technologii Pro Novum:
- wykrycie i naprawa przez spawanie wszystkich pęknięć powierzchniowych,
- obróbka cieplna w piecu dla:
- poprawy własności plastycznych,
- skorygowania deformacji,
- usunięcia napężeń poeksploatacyjnych,
- usunięcia naprężeń spawalniczych,
- regeneracja gwintów, dyfuzorów i segmentów dyszowych,
- wykonanie drobnych modernizacji poprawiających funkcjonalność i zwiększających żywotność,
- odtworzenie wymiarów nominalnych, pozwalające na ustawienie optymalnych luzów prowadzące do poprawy sprawności.
Porównanie dostępnych rozwiazań: